sportslig, adj. -t -a, korrekt, juste; sport-; ett sportsligt uppträdande; ha en s. chans, O-, anger motsatta egenskaper till dem som anges i efterleden; utgör en negativ förstärkning av efterleden; omänsklig; odjur.

måndag 4 juni 2012

Ledsam story från verkligheten som damidrottare

Vi ska återkomma till det där med journalistiken, men först lite fräscha storys från helgens verklighet som damidrottare.

Vi som cyklar har igår kört en deltävling i den nationella landsvägscupen. I elitklasserna står Sveriges främsta cyklister på startlinjen. Samtidigt körs cuptävlingar för veteraner, juniorer, ungdomar osv. Vi damcyklister brukar ibland på tävling starta samtidigt som någon herrklass, oftast herrjuniorerna, för att få lite större klungor och lite mer tidseffektiva tävlingar.

Nu i helgen startade vi tillsammans med H-40-klassen, det vill säga äldre män över 40 år som motionscyklar och tycker det är kul att tävla på fritiden ibland. Bland damerna fanns proffscyklister, landslagsåkare och nationell elit. Cyklister som satsar på sin idrott och flera som har det som primär sysselsättning.

ÄNDÅ - bland annat det här:

En av landslagsåkarna blev nerkörd i ett dike av veterangubbarna för att hon inte flyttade på sig.

En annan landslagsåkare försöktes först motas bort från sin plats i klungan av en grånad herre, och när hon inte ville flytta på sig för att mista sin placering i gruppen tillsagd att hon skulle hålla sig undan och inte vara i vägen.

Och idag fick jag det här twittrat till mig, vilket väl inte direkt kom som en överraskning med tanke på den stämning som rådde:



Alltså, jag har full förståelse för att det är viktigt med cuptävlingar även för folk över 40 år och att även lek kan kännas som allvar i stundens hetta och allt det där. MEN, det går inte att komma ifrån att det är damcyklisterna som cyklar på en högre nivå i det här fallet och för vilka det står större saker på spel. Ändå härjades det inget i damklungan på motsvarande sätt, trots att det i allra högsta grad påverkade vårt slutresultat att behöva samsas om vägbanan med veterancyklister.

Att de dessutom har mage att säga åt de betydligt mer meriterade damcyklisterna att "hålla sig undan" är så respektlöst att jag inte ens vet hur jag ska förhålla mig till det. Det är så uppenbart att damidrott även på elitnivå har så mycket lägre status att till och med motionärer anser sig vara bättre enbart på grund av att de är män. Man blir matt, trött och ledsen.




32 kommentarer:

  1. Hoppsan! Här kastas det spjut i radhus... Nog för att H40-klungan är ganska bred i fråga om kapacitet och kompetens, men att kalla dem för motionärer? Nä, det luktar diskriminering, och det luktar inte gott. Trodde faktiskt att du skulle klara dig från såna fallgropar.

    Sedan har du iofs rätt i att hyfs och respekt ska råda i klungan. MEN, det är oavsett hur "meriterad" man är. Tävlar man ihop så ska inte meriterna spela roll hur man blir behandlad eller hur man behandlar andra.

    Samstart med flera klasser är i övrigt ett otyg och en dålig kompromiss.

    SvaraRadera
  2. det är inte diskriminering eller någon fallgrop, det är ju motionärer, vilket väl alla aktiva som inte är elitidrottare är? det är klart man kan använda sig av definitionen "elitmotionär", men även det är ju en motionär?

    och det är ju just att respekt bör råda som är min poäng. jag tycker att vi visade respekt mot herrarna, men att de inte gjorde det mot oss.

    SvaraRadera
  3. Jag brukar hålla med dig i de mesta av dina åsikter om tävlingar på cykel. Men Lisa inte är det motionärer för då hade ni kört ett motionslopp och inte en tävling och då hade även pojkar och flickor varit motionärer....men jag förstår inte varför man slår ihop klasser.

    SvaraRadera
  4. ja, men pojkar och flickor är väl motionärer de också? det är inte en åldersfråga.

    "motion (latin mo´tio 'rörelse', av mo´veo 'röra', 'sätta i rörelse'), motionsidrott, aktivitet främst för att förbättra hälsa, fysisk kapacitet och välbefinnande."

    jag har svårt att tro att majoriteten av veterancyklisterna har andra mål med sin cykling än så. att tro att de siktar på en elitkarriär inom sin sport vore korkat och insiktslöst av mig. däremot tycker jag det är intressant att det verkar vara så provocerande att få epitetet "motionär".

    SvaraRadera
  5. Hoppsan, det var visst känsligt att bli kallad motionär. Vill man kalla sig elitcyklist får man väl ställa upp i elitklassen? Finns väl ingen åldersgräns som sätter stopp för det? Fast vad vet jag, som jobbpendlare tävlar jag ju bara med engångslicens...

    /Edvard

    SvaraRadera
  6. och varför cyklar du då Lisa? skillnaden är helt enkelt licensen som de som kör tävling erlägger....

    SvaraRadera
  7. Jag blir så irriterad när jag läser detta Lisa. Dels på arrangören men mest på gubbarna som mest hänger upp sig på motionär... Se den större bilden istället.
    Hur skulle ni reagerat om det var D40 som tävlade tillsammans med H-Elit och D40 betedde sig som H40 gjorde i tävlingen. Hade ni tänkt på ordet motionär då?
    Håller för övrigt med Lisa i sitt ordval motionärer är vi hela bunten som inte "livnär" oss eller försöker livnära oss på idrottandet. Samma som Proffs och Amatör. Elit och Motionär.

    Gillar förövrigt denna osportsliga blogg som lyfter orättvisan i idrott. Den Svenska idrotten är långt efter den jämlikhet som råder i resten av samhället. Kör på Lisa!

    SvaraRadera
  8. Det jag hänger upp mig på när jag läser detta är att du låter som en "radikal feminist" i din ton och ditt språk. Det brukar sällan vara en bra retorik om man vill få till en förändring!

    Det låter dock som att vissa H40 cyklister inte betedde sig som bör i klungan, men kontentan är ändå att klasser borde inte blandas, framförallt inte dam och herr i cykel.

    Själv körde jag Senior, som startade med junior, inte heller det en bra blandning, men kul lopp ändå.

    /En motionär

    SvaraRadera
  9. Eric: Vilket språk är det du menar då?

    Fö mycket bra poänger av Oscar och edvard.

    SvaraRadera
  10. Just i detta inlägget vill du få det till att elitdamerna var värda mer respekt än tvärtom pga meriterna. Påminner om radikalfeminism där de inte eftersträvar jämställdhet, utan drar det för långt. Tävlar man samtidigt tävlar alla på samma villkor, här var det främst arrangören som inte borde blandat klasserna. Att vinna H40 känns nog lika viktigt för den cyklisten som det gör för er att ta cup-poäng i damelit.

    Lyft gärna upp allt det du skriver om, men tona ner det en aning, så tror iaf jag att fler kommer att lyssna, vilket behövs.

    SvaraRadera
  11. Nej jag vill få fram att alla bör behandlas med respekt, tråkigt om det missförstås. Att jag poängterade att damerna tävlar på en högre nivå var för att förtydliga min poäng. Oscar gör det bra med en annan formulering här ovan.

    SvaraRadera
  12. Tack för förtydligandet!

    Hur tycker du att problemet blir löst på bästa sätt? Ska det alltid vara separat start för Dam-Elit på alla tävlingar. Det vore ju det mest sportsliga.

    SvaraRadera
  13. Du har fel Oskar jag hänger in mest upp mig på att Lisa kallar mig motionär utan att du kallar mig gubbe utan att vi hälsat! :-) Det är givetvis åt helvete att det finns idioter som cyklar men det var inte något nytt och det finns i många åldrar. aproblemet är väl när h40 har 60-70 anmälda och man startar dam elit samtidigt som är 20. Det blir inte en rättvis och säker tävling.

    SvaraRadera
  14. Loppet var en katasrof! hoppas att arrangören aldrig blandar dam igen med H40. Flera av damerna, om de var elit eller junior vet jag inte men de körde farligt. Höll själv på att gå i backen tre gånger pga deras dåliga sätt att framföra sin cykel. Flera av damerna tappade positioner uppför och vid igångdrag för att sedan kämpa sig upp och tränga sig in i klungan som skapade osäkerhet. För vårt bästa, både dam och herr så ska klasserna inte blandas.

    SvaraRadera
  15. Tävling är tävling och då spelar det ingen roll vilken generell ambitionsnivå eller träningsbakgrund man har. På tävlingar är alla alltså "tävlande" och förmodas delta för att kämpa om segern.
    Ingen som tävlar i H40 (eller någon annan icke-elitklass) gör anspråk på att kalla sig elitcyklist. Däremot är det för den skull inte så att de behöver vara motionärer för det.
    En coach, som jag har glömt namnet på, sade en gång att träning bedrivs med en, i både det korta och långa perspektivet, uttalad målsättning. Allt annat är motion.

    Klassindelningen finns inte för att definiera elit/motion utan för att verka för större bredd inom sporten då fler kan tävla mot varandra på liknande villkor.

    Vid blandade startfält är det alltså rätt onödigt att överhuvudtaget lägga värdering i de tävlandes "rättigheter" genom licensierad klasstillhörighet då de helt enkelt är där för att tävla - oavsett klasstillhörighet.

    Med det sagt tycker jag att det är helt oacceptabelt med den typ av kommentarer och handlingar som utdelades och utfördes av en del manliga deltagare. Jag kan förstå om man tyckte att tävlingen blev förstörd taktiskt när det fanns ytterligare en klunga som ibland motarbetade det som åstadkoms i form av utbrytningar.
    Men, det är ju så det är på stora tävlingar med stora lag som har egna viljor. Deal with it!
    Jag tror dessutom att en del damer också blev frustrerade över att tävlingen blev förstörd genom blandningen av startfältet.

    /Erik - en sann motionär (som ibland tävlar)

    SvaraRadera
  16. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  17. Jag tycker det är dumt att folk säger dumma saker till varandra!

    Angående motionär eller elit så har ju förbundet tagit fram en kravprofil, så det är bara till att skaffa en wattmätare och sedan kan man säga att man är sverige elit wattmässigt om man nu klarar det. Det jag dock inte förstår, kravprofilen för en landslagsklass på damsidan är sjukt tuffa. Finns inga motionärer i Sverige som klarar dessa, så jag fattar inte varför det inte damerna inte vann?

    http://iof1.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_39099/cf_74/Elitplan20110114.PDF

    SvaraRadera
  18. eric: som det är nu är det inte riktigt vettigt att köra alla klasser separat pga storlek osv, och då tycker jag problemet löses bäst genom att alla gillar läget och behandlar varandra med respekt under de förutsättningar som finns.

    H40: på precis det sättet upplevde vi i damklassen att herrarna betedde sig, så det var nog ömsesidigt. skillnaden tror jag ligger i att vi är vana vid att få köra tillsammans med andra klasser medan ni oftare kör ensamma, och därför förmodligen blev argare över sådana händelser.

    triDave: jag vet inte vad du menar, hurdå vann? självklart vann damerna i damklassen och herrarna i herrklassen. vi tävlade ju inte mot varandra?

    SvaraRadera
  19. Lisa: Om damerna klarat av kravprofilen för landslagscyklister enligt ovanstående dokument, så borde de lätt ha kunnat hänga av motionärerna. Om nu damerna tog illa upp över herrarnas dåliga beteende(vilket jag har full förståelse för), varför hängde de då inte av dem, så hade det ju inte uppstått några bekymmer. Eller är det som så att de elit damer som var där egentligen bara är motionärer om man skall tro kravspecen från förbundet?

    SvaraRadera
  20. för cykel är lite mer mångdimensionellt än så. det är ofta den som är på papperet starkast inte är den som vinner tävlingar. som bekant handlar det inte om att cykla fortast, utan om att vara först över mållinjen. så det är inte så konstigt alls.

    SvaraRadera
  21. triDave och Lisa:
    Egentligen betyder "elit" ingenting inom Svensk cykling eftersom precis vem som helst som har uppnått rätt ålder får licensiera sig som sådan.
    Det finns inget fysiskt urval på meriter eller liknande för att klassificera sig som elit och vi har också mycket riktigt motionärer som tävlar i elit. Det gäller säkert lika mycket i damklassen som i herrklassen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Greijuz: Jag vet, men nu syftade jag på ELIT-kolumnen i det dokument jag hänvisade till. Kanske lite oklart.

      Radera
    2. -och poängen är att kolumnen inte spelar någon roll för om man tävlar med elitlicens eller ej.
      Kolumnen uppfylls kanske av elit-eliten? ;-)

      Radera
  22. Tyvärr så förekommer gruff och konflikter i alla klungor, oavsett sportslig nivå, ålder och kön. Tävlingsinstinkten tvingar de tävlande mot sina gränser både fysiskt och psykiskt vilket gör att det lättare blir missförstånd och konflikt.

    Gemensamma starter är en dålig lösning. Tyvärr har lilla cykelsverige för dålig uppslutning till tävlingarna så alla klasserna kan inte köra enskilt. Startar man tillsammans så tävlar man tillsammans, mot eller med är oviktigt då det presenteras separata listor.

    Vi har många duktiga damcyklister i Sverige, så varför inte bara köra ifrån "motionärerna"? En enkel lösning om man vill slippa gruffet i klungan..

    SvaraRadera
  23. Johan: man tävlar dock inte mot varandra bara för att man startar tillsammans. givetvis är det smartare att ligga kvar i klunga med den andra klassen än att försöka "köra ifrån" dom och ha mindre kraft kvar senare i loppet. dessutom borde stämningen inte vara sådan att det ska behövas, vilket är mitt inläggs huvudpoäng.

    SvaraRadera
  24. Jag undrar hur länge det kommer dröja innan någon dam skaffar sig ett gäng pigga gubbar som hjälpryttare? Under gällande förutsättningar, med samstart av klasser, så vore väl det ett supersmart sätt att vinna tävlingar? Eller vore det Osportsligt? ;-)
    Kanske skulle då någon beslutsmässig instans få upp ögonen för den sportsliga problematiken med samstart...

    Å andra sidan skulle enskilda klass-starter fördärva körschemat för arrangören - man skulle välja att köra färre klasser - och således göra ett sämre ekonomiskt resultat - färre tävlingstillfällen - dåliga synergieffekter på rekrytering (ungdom vs vuxna) - osv.

    En vettigare lösning (kompromiss) vore att lyfta ut Veteranklasserna ur tävlingar som t ex Falken och köra dem som egna Veterantävlingar. Tyvärr är det ju jäkligt tunt i de äldre veteranklasserna (herr) och i samtliga damveteranklasser, så de tävlingarna är sällan så välbesökta... Kanske skulle man köra Veteran + Ungdom för att få lite kritisk massa för en arrangör?

    För de allra flesta av oss män 19- ca 55 så finns ju Seniorklassen. Så, nu fick jag sagt det också. www.seniorcupen.se
    :-)

    SvaraRadera
  25. att ta hjälp av killarna vid samkörning av klasserna förekommer tyvärr redan på sina håll.

    SvaraRadera
  26. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  27. Cykelgubbe:
    Nu menade jag inte bara specifikt ditt uttalande ovan, då hade jag skrivit ditt "nick" som är faktiskt cykelgubbe... Men sorry att du upplevde det så.

    Jag pratade om alla "gubbar" dvs män (gubbe kan man vara även om man är 14; kom igen gubbar!) som uttalat sig mer om ordet Motion än om själva grunproblematiken som Lisa skriver om. Dvs att kvinnor är mindre värda i sport och idrott.

    SvaraRadera
  28. Jag tar inte illa upp för att du kallar mig gubbe. jag skrev det med en :-)! Jagföljer Lisas blogg och jag håller med att det är f-djävligt att tjejer behandlas sämre i idrotten. Har kommentar prispengar tidigare. Men det är tyvärr så att arrangörerna behandlar gubbar illa också. Vi får betala dyra staravgifter men får aldrig prispengar. Det jag ville säga med att inte kalla gubbklassen motion är att alla som betalar dyr licens + staravgifter är med för att tävla. H 40 brukar vara den största klungan och på Falkenloppet hålla högre fart än senior! Då blir det ofta att ha damelit i samma start. Sedan finns det givetvis idioter men tyvärr kan vi inte diska dem även om det kanske skulle vara bra. Så no Hard feelings. En definition på motionär enligt Fredrik E är att man håller på med flera idrotter :-) Sist men inte minst tycker jag att det är bra att någon tjej törs säga ifrån, bra Lisa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att du inte tog illa upp! Och härligt att vi är överrens om det dåliga valet att samköra så olika klasser som Elit och Veteran. Vore ju bättre att samköra fler veteraner (större och roligare för dem och på nästan lika premisser) och sedan köra junior och elit i dam och herr tillsammans. Seniorerna får trängas någonstans där i mitten ;)

      Ang priser; ni kanske ska köra Senior istället för H40, eller kanske till och med Elit. När ni ändå har ett så bra tempo i benen (bevisligen) så kan det ju inte vara någon förlust.
      Men jag förstår er poäng, ni vill tävla mot likasinnade.

      Dock så har ni ju också ett val om ni känner er blåsta på pengarna ;)

      Det är ju ändå så i nästan alla klasser förutom Elit. Dvs massan betalar för toppen. Vilket är lite av den premissen som idrotten fungerar.

      Radera
  29. Om man som tjej blir tillsagt av en 40-årig man tycker jag det är patetiskt av honom, hoppas att ni tjejer fäller ut armbågarna rejält mot dessa! Många veteraner tar det på alldeles för stort allvar. Jag tror dock att samstart gynnar alla tjejer på sikt, större klungor, högre fart (även om det var mediokert i söndags) och ev. lite tuffare körning. Kan tänka mig att det är mer så Internationellt för er damer än att starta 25st ihop här i Sverige

    Jag tycker nog att du är lite väl hård i din text, jag tycker iofs att alla vi i H40 är motionärer men då man startar en tävling är man tävlingscyklist oavsett klass. Du skriver att "damerna är mer meriterade och cyklar på en högre nivå" Hmm visst har ni andra ambitioner men om du ser till meriterande så är det ialla fall ett par i H40 som tävlat i elitklass, utomlands och har mer än 100starter totalt i olika klasser. Jag har själv kört tävlingar i elitklassen där Ljungskog, M Lindberg och Camilla Larsson satt med hem, DOM körde på en högre nivå!

    Jag var dock imponerad av er tjejer i söndags (ffa de i Damjun), flera ville vara med högt uppe och kriga om positioner t.o.m ända in i spurten. Märkte inget gruff från oss gubbar eller vingel från några tjejer. Nä mer samstart i alla klasser, bättre med startrfält på 80 än på 20 pers!

    Jesper/ SMACK
    (pojkcyklist och B-bulle) 1984-1993
    (medioker "wannabe" elitcyklist 1994-2007)
    (slö motionärveterangladiatttävlacyklist: 2008-

    SvaraRadera