sportslig, adj. -t -a, korrekt, juste; sport-; ett sportsligt uppträdande; ha en s. chans, O-, anger motsatta egenskaper till dem som anges i efterleden; utgör en negativ förstärkning av efterleden; omänsklig; odjur.

fredag 15 juni 2012

Historien med Axa Summer Games fortsätter...

Jag vet att jag verkligen har tjatat om det här Mördarbacksloppet, men det tar nya vändningar hela tiden. Det ändrades ju så prispengarna blev likvärdiga för damer och herrar, förutsatt att minst 12 damer kom till start (herrarna var fler än så redan då). Det som hänt sedan dess är att det faktiskt rasslade in anmälningar på damsidan så de nådde upp till det efterfrågade antalet, dvs 12 stycken.
Kanon! Toppen! osv.

Idag gick så Axa Summergames ut med följande information:


Det som skett är alltså att båda klasserna, även damerna och inte - som innan - enbart herrarna, nått gränsen för antal startande. Det fanns ett förutbestämt antal som skulle uppnås, vilket det gjorde. 12 stycken. När det då gör det så ställer idrottsarrangören Mats Andreasson IN arrangemanget på grund av "för få anmälda löpare". Hur kan så många man efterfrågade vara "för få"?

Jag låter det tala för sig själv, men nog osar det både katt och kvinnoförakt alltid.

Som bonus har samme man professionellt nog kallat både mig och folk som håller med mig i den här frågan för allsköns tillmälen jag inte vill skriva ut i bloggen, och dessa personangrepp utan att hymla med det. Är det inte intressant ändå hur viljan till rättvisa kan vara så provocerande?




10 kommentarer:

  1. "Denna debatt som någon drog igång idag var lite speciell då dem inte sätt hur många miljoner jag själv ordnat till Svensk Damidrott."
    http://www.sportnik.com/group/30410/page/Blogg

    SvaraRadera
  2. Hej Lisa!

    Först och främst. Tack för en grymt intressant och värdefull blogg. Jag kom som av en slump in på denna sida ( vet ej själv hur) i förrgår och slukade både det ena intressanta inlägget efter det andra. Du skriver skitbra, knivskarpt och väcker både en och annan tanke hos mig själv! Sådana här frågor upprör alltid. Så fortsätt skriv. Här och där. Det behövs och du gör det så bra!

    Nu till min huvudfråga. Jag var ju själv anmäld till den här tävlingen och kände mig i gräsligt behov av att ge mig till känna här. Fick nämligen ett meddelande från Mats i morse på facebook att tävlingen var inställd och häromdagen skrev han att endast jag, Maria Gräfnings, Emma Eriksson och Lina Korsgren var anmälda. Var såg du information om att det var fler än tolv stycken? Mest intressant bara, för lite märkligt var det ju!

    Kör hårt annars!
    Maria Rydqvist

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Tack för alla komplimanger, kul att du gillar bloggen!
    Jag fick veta i morse av en som också har varit inblandad i arrangemanget att det varit tolv tjejer anmälda, och tidigare i våras fanns det ju namn på killarna. Konstigt att han inte nämnde Hanna Falk till dig, som ju står med i urklippet i mitt inlägg som en av de stora namnen.

    Det hela är hur som helst mycket märkligt, och trist att det inte blev något av det. Hoppas det ordnar sig i framtiden...

    Kör hårt du också! :)

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Förstår inte riktigt kopplingen mellan ändrad prissumma och inställd tävling med för få startande?

    /M

    SvaraRadera
  5. Om du läser de tidigare inläggen om loppet så får du hela historien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, han får väl iaf din sida av historien. Inte för att det är något fel med det men detta är ju en blogg där du skriver om dina tankar, inte "sanningen".

      På tal om att MA kallat dig saker så är ju det självklart oproffsigt men du kallar ju honom saker också. Iaf antyder du det när du skriver att det luktar kvinnoförakt. Kanske det han blir provocerad av och inte rättvisa.

      Jag håller med om att det ska vara lika prispengar om man uppfyller de krav som ställs på tex minst antal anmälda och att det är bra att du lyfte frågan som kanske gjorde att det ändrades. Dock tycker jag du är lite fel ute om du hela tiden utgår från att "orättvisor" beror på kvinnoförakt. Det kan ju vara så att det finns massor av olika anledningar som inte du känner till som lett fram till beslutet att ställa in tävlingen.

      Fortsätt blogga men var inte så snabb att dömma folk, det kommer att slå tillbaka. Har du torrt på fötterna kommer fakta tala för sig själv.

      / JD

      Radera
  6. Jag har aldrig gått till personangrepp på mats. Om han blir provocerad av att jag tar upp de fel han gör så är det bara att beklaga, då det är fakta. Vad gäller fötterna är det just torra de är.

    SvaraRadera
  7. "... men nog osar det både katt och kvinnoförakt alltid."

    Det är inte fakta, det är din egen åsikt och i den antyder du att Mats föraktar kvinnor. Om inte det är personangrepp vet jag inte vad som räknas dit.

    Sen skrev jag inte att du inte hade torrt på fötterna utan OM du har det så talar det för sig själv. Dvs att du behöver inte skriva ut åsikter som den ovan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast om man anser att kvinnor ska få mindre pengar för samma prestation måste man väl kunna säga att det är kvinnoförakt? Vad skulle det annars vara?

      Radera
  8. så kan man tycka.
    men att något är möjligt att tolka som en antydan är inte ett personangrepp.

    SvaraRadera