sportslig, adj. -t -a, korrekt, juste; sport-; ett sportsligt uppträdande; ha en s. chans, O-, anger motsatta egenskaper till dem som anges i efterleden; utgör en negativ förstärkning av efterleden; omänsklig; odjur.

onsdag 6 juni 2012

Adrenaline City Cup 2012

I juli i år anordnas Adrenaline City Cup i Göteborg. Ett event med promotiontävlingar inom slopestyle, downhill och paralellslalom. På deras egen sida går att läsa att europeisk elit kommer komma och visa upp sig och tävla i cykelsportens vildaste och hårdaste tävlingsgrenar.

Kanon! Att mindre idrotter tar sig in i städerna och visar upp sig i den här typen av event är precis vad som behövs för att medier, sponsorer och vanligt folk ska få upp ögonen för det.

Mindre kanon är vinstplanen som på samma sida redovisas enligt följande:

"Startgrupp. Herrar ELIT: Herrar Elit, Juniorer & Veteran
1.a pris 20 000: - Hard Rock Cafe: Banquet.
2.a pris 10 000:- Hard Rock Cafe: Banquet
3.a pris 4 000:- Hard Rock Cafe: Banquet

Startgrupp Damer Elit: Damer ELIT & Juniorer
1.a pris 5 000: - Hard Rock Cafe: Banquet.
2.a pris 2 500:- Hard Rock Cafe: Banquet 
3.a pris 1 000:- Hard Rock Cafe: Banquet"

Återigen - kul att ni kör, Adrenaline City Cup, men vad i helvete? Precis som i Axa-historien härom veckan så betalar damerna samma startavgifter och kör samma bana som herrarna, dvs insatserna är lika, och ändå värderas damsegern till en fjärdedel av herrsegern. Och precis som i den tävlingen är prissumman inte på något sätt baserad på antalet startande i de olika klasserna, utan en på förhand fastsatt värderingsmall som enbart visar hur mycket man tycker att en seger är värd, oavsett storlek på blivande startfält.

Att europeisk damelit kommer komma och visa upp sig för möjligheten att vinna 5000 spänn, vilket knappt täcker reskostnader ens från de allra närmaste grannländerna, känns ytterst tveksamt. Att däremot locka även damåkarna med en summa likvärdig herrarnas hade förmodligen tagit dit en och annan snabb tjej utifrån, men med tanke på fördelningen verkar det knappast vara något arrangören tycker är varken intressant eller relevant.

Samarbetspartners till tävlingen är bland annat Bauhaus, Göteborgsposten, Göteborgs turistbyrå, Hard Rock Cafe och andra stora namn, och precis som med Axas skidlopp kan man fråga sig hur de ställer sig till att deras varumärke kopplas samman med den här typen av orättvisa och sexistiska arrangemang?
 

Via downhillcyklisten Kristin Svenson som tipsade mig om det här och som även har ställt frågan om prispengarna till Adrenaline City Cups arrangör väntar vi på besked om motivet till prissättningen, så jag hoppas för deras egen skull kunna återkomma med en sjukt bra motivering imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar