sportslig, adj. -t -a, korrekt, juste; sport-; ett sportsligt uppträdande; ha en s. chans, O-, anger motsatta egenskaper till dem som anges i efterleden; utgör en negativ förstärkning av efterleden; omänsklig; odjur.

måndag 27 augusti 2012

Västgötacupen snedfördelar

Västgötacupen är en svensk mountainbikeserie som anordnas av Västergötlands Cykelförbund. Den består av flera deltävlingar fördelade under säsongen där damer och herrar kör samma antal lopp och man får poäng efter placering i varje deltävling, vilket sedan ger cupsegrare. I princip hela den svenska eliten inom mountainbike, både på dam- och herrsidan, är med i cupen.

Igår uppdaterade de sin facebooksida med det här:




Soft.




8 kommentarer:

  1. Som jag ser det så missgynnas herrarna, hittills om man tittar på deltagarantalet i de bägge klasserna så är det prispengar till 16% av alla damer som startat medans endast 3,2% av herrarna kan få en slant, hur rättvist är det, jag tycker inte det har med kön att göra utan man får försöka fördela de få prispengar man har att erbjuda utifrån andra kriterier såsom tex deltagarantalet.

    Däremot kunde man ju ändra summorna till samma men ha färre pristagare i damklassen så att förhållandet pengapriser/deltagare blir mer rättvist, då skulle bara en dam få några prispengar, kan ju va nåt att tänka på....

    SvaraRadera
  2. De här tycker ja är sanna visdomsord!


    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2399&artikel=3975294

    SvaraRadera
  3. Vill bara säga att din blogg är min nya favvoblogg (även om jag önskar att behovet av din blogg inte fanns). Så bra! //Anna

    SvaraRadera
  4. Vill bara tacka för en bra blogg! Fortsätt ge rejäla kängor till de som förtjänar det!
    Hade gärna sett nya inlägg lite oftare! Såna som Kjell olsen, som med sina medeltidsargument gör att kvinnor även har lägre lön, behöver få höra sånt här!
    /Viktor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du läser noga en gång till så ser du att jag tycker man kan ändra summan så att den blir LIKA FÖR ALLA men ta hänsyn till hur många startande det är i resp klass när man bestämmer hur många som ska få pris. Denna åsikt har inget med kön att göra, det fungerar ju likadant redan nu i alla övriga klasser där oftast antalet priser anpassas efter hur stor klassen är, blir det inte lite fel om alla tävlingsklasser ska ha lika många pristagare oavsett antal startande och blir det inte ännu mer fel om man känner sig diskriminerad bara för att man är tjej.

      Fram tills nu är det 29 tjejer som tävlat jämfört med 164 killar, är det inte då rimligt att ha fler priser i herrklassen ?

      Jag själv är veteran och vi får aldrig lika många priser som ungdomsklasserna, är jag då diskriminerad för detta ??, jag tycker inte det.

      Till sist ännu en gång, jag tycker summorna kan vara desamma för båda klasserna men inte antalet pristagare och min åsikt har definitivt inget med kön att göra.

      Kjell olsen

      Radera
    2. Där tycker vi olika, för jag tycker inte det blir LIKA FÖR ALLA om det finns färre priser i damklassen.
      Det är som att bara några stycken kvinnliga ingenjörer skulle ha samma lön som männen bara för att de är i minoritet inom yrket.

      "Jag själv är veteran och vi får aldrig lika många priser som ungdomsklasserna, är jag då diskriminerad för detta ??, jag tycker inte det." Där är vi eniga...hellre bra priser till ungdomarna för att få dom att stanna i sporten än till oss vars tid redan är förbi! ;)

      /Viktor

      Radera
    3. Nu är det ju inte så att det är lön för utfört arbete vi pratar om, vore det så skulle självklart ALLA ha SAMMA betalt för samma arbete, diskussionen handlar om antal pristagare i resp klass, vilket borde baseras på prestationen som är utförd i förhållande till antalet startande OAVSETT kön.

      Det är väl det som är en stor del av att vinna något inom tävlingsidrotten, att få ett pris i förhållande till prestationen man utfört, annars kan vi ju lika väl lotta ut alla priser, lika många i alla klasser oavsett antal startande.

      Kjell olsen

      Radera
    4. Vill man ha ett jämställt samhälle så tycker man inte det är konstigt att det hade varit lika prispengar för både män och kvinnor oavsett antalet startande i respektive klass.
      Dessutom hade det kanske lett till fler startande i dam-klasserna om de inte känt sig diskriminerade, och vi hade sluppit den här diskussionen över huvud taget.

      Men det är tråkigt att det verkar som att du inte tycker att kvinnor gör en lika stor prestation bara för att det är färre startande, det är kanske inte det du menar, men det låter så. Det kan vara så i någon tävling kanske, att den som vinner gör det för lätt, men så kan det ju vara i klasserna för män också. Men toppstriden brukar vara ganska jämn även om deltagarantalet är mindre...har de gjort en mindre prestation då? Det är ändå någon som kommer 1, 2 ,3, 4 och så vidare, alltså är det någon som kämpat sig till en vinst.

      Jag kan också tycka att om det bara ställer upp en enda i en klass, eller kanske två, så bör man göra på annat sätt vad gäller prispengar m.m. och jag tror inte att den som "vinner" då anser att man är värd samma pris som i klass man fått kämpa sig till en vinst. Jag hade iaf. inte tyckt jag varit värd en hög vinst om det bara var jag som startade och bara behövde ta mig i mål för att vinna...

      /Viktor

      Radera