sportslig, adj. -t -a, korrekt, juste; sport-; ett sportsligt uppträdande; ha en s. chans, O-, anger motsatta egenskaper till dem som anges i efterleden; utgör en negativ förstärkning av efterleden; omänsklig; odjur.

söndag 22 juli 2012

Gothia Cup - glädje, gemenskap och sexuella övergrepp!


Idrott är kul och fostrande, kidsen lär sig saker som rent spel, vikten av att samarbeta, och att det är helt okej att våldta tjejer! Toppen!

Under Gothia Cup, världens största fotbollsturnering för ungdomar, utsattes två 16-åriga tjejer för våldtäktsförsök av tre artonåringar. Killar från ett redan sedan tidigare erkänt problemfyllt lag som stört hela cupen påtagligt. Naturligtvis blev killarna efter detta grova brott utkickade från cupen och direkt hemskickade.

ELLER NEEEJ! Vänta! Så var det ju inte! Jag glömde att vi lever i ett samhälle som tycker det är helt okej med sexuella övergrepp på kvinnor och barn! Givetvis fick killarna vara kvar under helt vanliga omständigheter och kunde fortsätta röra sig helt fritt bland tjejerna på det gemensamma boendet.

För att hantera situationen förseddes istället tjejerna med vakter(!) som de tvingades anmäla sig till så fort de skulle göra någonting, och de har nu till slut åkt hem efter att ha fått utstå, utöver våldtäktsförsök, kommentarer och en stämning de själva beskriver som "otäck" bland killarnas övriga lagkamrater. För glöm inte att det alltid är brottsoffrets fel om denne blir utsatt för ett brott! Skönt att det rotas redan i unga år på en så stor och inflytelserik tillställning som Gothia Cup. Givetvis hade Gothia Cup hanterat situationen likadant om ett pojklag till exempel stulit något annat lags tillhörigheter eller slagit ner någon. Man kan trots allt inte skylla på den som är våldsam om någon går runt och ser ut att vilja ha en rak höger. Och "nej" betyder som bekant alltid "ja, men hårdare".

GP har skrivit om det HÄR.

6 kommentarer:

  1. Min första reaktion är också att hela situationen stinker, men när jag tänker efter inser jag vilken svår situation det är.

    Någonstans måste alla människor åtnjuta ett visst mått av rättssäkerhet. Det har tyvärr blivit ett stinkande ord när det gäller sexualbrott då det missbrukas av vita kränkta män som är livrädda för att bli "ditsatta av en elak revanchlysten kvinna". Jag tror verkligen inte att det är vanligt med falska anmälningar, men tyvärr måste man var öppen för att alla som anklagas för något inte alltid är skyldiga.

    Å andra sidan har jag bara läst en artikel i en tidning så jag har verkligen ingen koll på vad som hänt.

    SvaraRadera
  2. Men om det är så att killar blir anklagade för ett så allvarligt rättsövergrepp som våldtäkt. Om det bevisat är fråga om våldtäkt eller försök till våldtäkt då är det självklart att de ska skickas hem. Om det inte finns bevis då kan jag ju tycka att det är killarna som borde räknas in och övervakas. Vad har de vuxna på Gothia Cup gjort för att förbättra stämningen? De har ju ett enormt ansvar.

    SvaraRadera
  3. Håller med om att det är ett väldigt konstigt agerande att övervaka tjejerna och inte skicka hem killarna. Förutsatt att det gått till som Lisa beskriver det, jag har inte läst nåt mer om detta och kan därför inte uttala mig om mer än principen.

    Sen måste jag även säga att Lisa gjort ett stort felsteg när hon skriver "Jag glömde att vi lever i ett samhälle som tycker det är helt okej med sexuella övergrepp på kvinnor och barn!"

    Jag vet inte vilket samhälle Lisa lever i men att säga att detta skulle gälla i Sverige är ju som att säga att det är demokrati i Nordkorea. Helt fel. Få brott ses ju som värre än just dessa och det finns ju en anledning till att sexualbrottslingar inte sitter med "vanliga" brottslingar. De får så mkt stryk då.

    Jag förstår att du (Lisa) vill väcka debatt men om du vill föregå med gott exempel så tar du tillbaka den meningen, du vill ju ändå att de du skriver om på bloggen gärna ska be om ursäkt offentligt för att de har ojämna prispengar mm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tycker inte det finns behov att ta tillbaka, det sättet som sexualbrottsoffer ofta behandlas på ger tydliga signaler om att det inte är ett brott vi som samhälle ser som särskilt allvarligt. exemplet i texten ovan är tydligt när det gäller just det.

      Radera
  4. Ett ytterligare exempel på detta är den låga straffskalan som många sexualbrott har. Bra blogg, Lisa! Fortsätt att peka på orättvisorna och upplysa oss!

    SvaraRadera
  5. Det var ju nåt liknande vid en turnering i Örebro: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/pojkar-misstanks-for-sexovergrepp_7376890.svd Valt citat: "För oss som arrangör är det oerhört tråkigt."

    SvaraRadera